W tym roku szkolnym prowadzę warsztaty online „Żyję świadomie” w Szkole Podstawowej w Chmurze i w Liceum w Chmurze! <3
Pracuję z Młodzieżą z klas 7-8, Młodzieżą z liceum oraz z Rodzicami Uczniów obu szkół. <3
Namiar na szkołę: https://www.facebook.com/szkolawchmurze.org
Celem tych zajęć jest głębokie samopoznanie, zrozumienie zależności i uwarunkowań jakie mają na nas wpływ, wzięcie odpowiedzialności za swoje życie, zdrowie, samopoczucie, nastawienie, przekonania i relacje z samym sobą i otoczeniem, wyrobienie stabilnego poczucia wartości, zrozumienie siły sprawczości, łagodne, empatyczne, mądre i zdrowe podejście do siebie i otaczającego nas świata, budowanie zdrowych i przyjaznych relacji, asertywność, samoświadomość i świadomość.
Pracujemy na poziomie świadomym i podświadomym.
Nieświadome odkrywamy, by stało się świadome.
Uczymy się zastanowienia, refleksyjności i zmniejszenia podatności na manipulacje i zautomatyzowane działania i reakcje.
Polemizujemy z istniejącymi schematami myślowymi występującymi w społeczeństwie, kulturze i na polu naszych najbliższych społeczności i relacji.
Jeśli są szkodliwe – zauważamy to.
Dostajemy wiele teorii, wiele przykładów z życia wziętych, pracujemy na żywo na materiałach z sieci, filmach, zdjęciach, prezentacjach i wszelkich źródłach jakie mogą być pomocne dla zrozumienia, zobrazowania, czasem zszokowania i ocknięcia, uwrażliwienia (ale nie przewrażliwienia) oraz uświadomienia Uczestników zajęć.
Uczymy się narzędzi samoregulacji i samokontroli.
Szlifujemy wolną wolę, prawo wyboru.
Koncentrujemy się na działaniu, które jest koniecznym elementem realnej zmiany.
Sama wiedza, to dla zmiany za mało…
Osobiście wolę w zakresie moich warsztatów pracę stacjonarną – daje możliwość pełnej interakcji i poznania. Tak pracuje już trzeci rok z Młodzieżą z Turkusowej Wieży i widzę realne efekty tej pracy.
W Szkole w Chmurze są Uczniowie z całej Polski i stacjonarna forma zajęć nie jest możliwa, więc siłą rzeczy radzimy sobie poprzez narzędzia elektroniczne.
Z Młodzieżą z klas7-8 prowadzę obecnie zajęcia w cyklach kompetencyjnych.
Pierwsza kompetencja dla Młodzieży z klas 7-8 to:
Samopoznanie i umiejętność samoregulacji w zakresie emocji, uczuć i nastawienia do siebie samego.
W ramach tego zadania realizujemy tematy następujące:
„Wiem, co czuję – poznaję emocje i uczucia”
„Oswajam wewnętrznego krytyka”
„Praca ze świadomością i praca z podświadomością”
„Mam przyjazny i zdrowy stosunek do siebie i otaczającego mnie świata”.
Czekają nas trzecie, półtoragodzinne zajęcia z zakresu poznawania emocji, uczuć, stanów w jakich bywamy, ich relacji z nami, z organizmem z myślami z podświadomością oraz ich wpływu na nasze życie oraz narzędzi, jakich możemy uczuć, gdy nadmierne lub zbyt częste trwanie w niektórych z nich zaczynają nam szkodzić.
Uczymy się to dostrzegać i na to wpływać.
Z Młodzieżą z LO przerabiamy obecnie także emocje i uczucia.
Już skończyliśmy temat „oswajania wewnętrznego krytyka”…
To były mocne zajęcia dla niektórych.
To również początek naszej wspólnej drogi.
Całość programu trwa minimum 3 lata (tyle pracuję już z Młodzieżą stacjonarnie i ciągle mamy o czym rozmawiać), ale każde, pojedyncze zajęcia dają coraz głębszy wgląd w nas, w przestrzeń w jakiej żyjemy i szansę poskładania klocków w spójną całość.
Z RODZICAMI przerabiamy aktualnie „Oswajanie wewnętrznego krytyka”.
Zrobiliśmy już dwa półtoragodzinne zajęcia, przed nami jeszcze część trzecia.
W kolejnym etapie będziemy poznawać emocje i uczucia i och relacje ze wszystkim co nas otacza (z dużym skupieniem na wzajemne relacje emocji/uczuć i stanów w jakich bywamy z ciałem, organami i myślami).
Z Rodzicami praca jest podwójna. Z jednej strony pokazuje Im jakie nabyte pułapki (przekonania, nawyki, cechy, postawy, reakcje, …) mamy w sobie jako Dorośli, a z drugiej jak często nieświadomie sprzedajemy je naszym Dzieciom, nie zawsze z korzyścią dla nich.
Nie ma jednego sposobu na wszystkie osoby.
Jesteśmy niepowtarzalnymi Bytami. Jednostkami.
Każdy jest inny, więc uczymy się widzenia wielu perspektyw.
Każdy jest innym miejscu, z innym zbiorem doświadczeń i cech osobistych.
Inaczej reaguje na tę samą sytuację, inaczej odczuwa, inaczej postrzega i potrzebuje nieraz nieco innego zestawu narzędzi oraz innego czasu na zmiany.
Jednak wspólne jest to, że nie ważne gdzie jesteśmy i w czym obecnie jesteśmy – możemy na to wpływać i to zmieniać.
Jak wygląda cały cykl można zobaczyć tu: https://www.facebook.com/StrefaIstnienia
lub tu: http://strefaistnienia.pl/
Niedługo ruszą grupy także dla Osób spoza szkoły.
Zapraszam. 🙂
Ewa Michalik-Kardaś / Obserwatorka
(terapeutka, pedagog, nauczycielka, pasjonatka profilaktyki zdrowia, bezpieczeństwa i rozwoju osobistego)